کلینیک دکتر مروستی
نسخه فارسی کلینیک مروستی نسخه انگلیسی کلینیک مروستی نسخه عربی کلینیک مروستی
    
کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی
×
کلینیک دکتر مروستی


داروی ان استیل سیستئن:


ان استیل سیستئن یک آنتی اکسیدان به شکل مکمل است. ان-استیل سیستئین یا NAC در بدن به اسید آمینه‌ای به نام سیستئین تبدیل می‌شود. سیستئین یک اسید آمینه نیمه ضروری است. نیمه ضروری از این جهت که بدن می‌تواند آن را از اسیدهای آمینه دیگر به نام متیونین و سرین بسازد. این اسید آمینه وقتی ضروری می‌شود که جذب متیونین و سرین از طریق رژیم غذایی کم باشد. سیستئین به تولید گلوتاتیون کمک می‌کند که آنتی اکسیدانی ست که نقش مهمی در تنظیم بسیاری از عملکرد سلولی و کمک به حفظ سیستم ایمنی در وضعیتی مطلوب دارد.
ان استیل سیستئین از ۳۰ سال گذشته تا کنون به منظور درمان مصرف زیاد پاراستامول (استامینوفن) و مسمومیت مونواکسید کربن تجویز می‌شود. این دارو به منظورهای زیر نیز استفاده می‌شود:
برونشیت
سیروز کبدی
فیبروز کیستیک
کلسترول بالا
HIV و ایدز
بیماری لو گریگ
انسداد روده نوزادان
آلرژی به داروی ضد تشنج
عفونت چشمی به نام ورم ملتحمه
رفع علائم آنفولانزا
ان- استیل سیستئین همچنین به صورت خوراکی برای هپاتیت، بیماری کلیه، کاهش شنوایی، کولیت روده، سندرم تخمدان پلی کیستیک، فشار خون پایین، لوپوس، مشکلات مربوط به پس از یائسگی، ورم پانکراس، وابستگی به کوکائین، بیماری ارتفاع، عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری و برای کاهش خطر مشکلات ضربان قلب پس از جراحی به کار می‌رود. همچنین برای بیماریهای ژنتیکی همچون آدرنو لکودیستروفی (ALD)، پورفیری اریتروپویتیک (EPP) و تلانژکتازی هموراژیک ارثی (HHT) استفاده می‌شود. بعضی هم ان استیل سیستئین خوراکی را برای برونشیت مزمن، بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)، برونشیت، آمفی زم و بیماریهای دیگر استفاده می‌شود. همچنین برای کمک به آمادگی فرد برای تشخیص تستهای ریه و کمک به مراقبت افرادی ست که در نای آنها لوله کار گذاشته‌اند.
در زیر برخی فواید تحقیق شده ان-استیل سیستئین ذکر می‌شود.
NAC بخاطر نقش اولیه‌اش در تولید آنتی اکسیدان ارزشمند است. ان- استیل سیستئین به همراه دو اسید آمینه دیگر گلوتامین و گلیسین برای ساختن و ذخیره سازی گلوتاتیون ضروری است. گلوتاتیون یکی از مهمترین آنتی اکسیدانهای بدن است که به خنثی سازی رادیکالهای آزاد کمک می‌کند که می‌تواند به سلولها و بافتها در بدن صدمه می‌زند. این ماده برای سلامت سیستم ایمنی و مبارزه با صدمه سلولی، ضروری است. بعضی از پژوهشگران بر این باورند که حتی ممکن است به طول عمر مربوط باشد. خواص آنتی اکسیدانی آن نیز برای مبارزه با بسیاری از بیماریهای دیگر ناشی از استرس اکسیداتیو، مانند بیماریهای قلبی، ناباروری و برخی از مشکلات روانی مهم است.
سیستئین در اکثر غذاهای با پروتئین بالا همانند مرغ، بوقلمون، ماست، پنیر، تخم مرغ، دانه آفتابگردان و حبوبات وجود دارد.
کمک به سم زدایی برای پیشگیری یا کاهش آسیب به کلیه و کبد:
NAC نقش مهمی در فرایند سم زدایی بدن دارد. این ماده می‌تواند از عوارض جانبی داروها و سموم محیطی پیشگیری کند. در حقیقت، پزشکان به افراد دچار سو مصرف استامینوفن، ان- استیل سیستئین تزریق می کنند تا از صدمه به کلیه و کبد پیشگیری شده یا آن را کاهش دهد. NAC کاربردهایی برای بیماریهای کبدی دیگر به علت آنتی اکسیدان و فواید ضد التهابی، دارد.
بهبود اختلالات روانی و اعتیاد:
ان-استیل سیستئین به تنظیم گلوتامات، مهمترین انتقال دهنده عصبی در مغز کمک می‌کند. گلوتامات علاوه بر اینکه برای عملکرد طبیعی مغز لازم است، گلوتامات اضافی به همراه نقص گلوتاتیون باعث آسیب مغزی می‌شود. این ممکن است به مشکلات سلامت روان همانند اختلال دو قطبی، شیزوفرنی، اختلال وسواس اجباری (OCD) و اعتیاد، مربوط باشد. برای افراد مبتلا به بیماری دو قطبی و افسردگی، ان استیل سیستئین ممکن است علائم را کاهش دهد و قابلیت کلی برای عملکرد را بهبود بخشد. به جز این، یک پژوهش حیوانی نشان داد که ان استیل سیستین ممکن است اثرات منفی شیزوفرنی همانند انزوای اجتماعی، بی حوصلگی و کاهش توجه به اطراف را به حداقل برساند. مکملهای استیل سیستئین علائم ترک اعتیاد را هم کاهش می‌دهند و از گرایش به مصرف در معتادان کوکائین پیشگیری می‌کند. علاوه بر این تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ان استیل سیستئین ممکن است استفاده و تمایل به ماری جوآنا و نیکوتین را کاهش می‌دهد.
بسیاری از این اختلالات گزینه‌های درمانی محدود یا غیر موثر دارند. ان-استیل سیستئین ممکن است کمک موثری برای افراد مبتلا به این بیماریها باشد.
کمک به رفع علائم بیماریهای تنفسی.
NAC می‌تواند علائم بیماریهای تنفسی را بوسیله عمل کردن به عنوان یک آنتی اکسیدان و اکسپکتورانت روان کننده مخاط در راه‌های هوایی بدن، رفع کند. ان استیل سیستئین به عنوان یک آنتی اکسیدان به ذخیره سطوح گلوتاتیون در ریه‌ها کمک می‌کند و التهاب در لوله‌های نایژه و بافت ریه را کاهش می‌دهد. افراد مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) مبتلا به صدمه اکسیداتیو طولانی مدت و التهاب بافت ریه هستند که موجب انسداد راه‌های هوایی شده که منجر به تنگی نفس و صرفه می‌شود.
در یک تحقیق یک ساله، ۶۰۰ میلی گرم NAC، دو بار در روز به میزان زیادی عملکرد ریه را بهبود داده و علائمی را در افراد مبتلا به COPD پایدار، بهبود داد. افراد مبتلا به برونشیت مزمن هم می‌توانند از NAC بهره بگیرند.
برونشیت به هنگامی بوجود می‌آید که غشاهای مخاطی در مسیرهای نایژه‌ای ریه‌ها ملتهب و متورم می‌شوند و مسیرهای هوایی برای ریه‌ها را می‌بندند.
ان استیل سیستئین با نازک کردن مخاط در لوله‌های نایژه و تقویت سطوح گلوتاتیون، می‌تواند به کاهش شدت و دفعات خس خس، سرفه و حملات تنفسی کمک کند. در مجموع برای درمان COPD و برونشیت، ان-استیل سیستئین ممکن است بیماریهای دیگر ریه و دستگاه تنفسی را همانند فیبروز کیستیک، آسم و فیبروز پلومونری را به همراه علائم احتقان سینوس و بینی ناشی از آلرژی یا عفونت را بهبود دهد.
تقویت سلامت مغز بوسیله تنظیم گلوتامات و ذخیره گلوتاتیون
پیشگیری از آلزایمر:
قابلیت استیل سیستئین برای ذخیره گلوتاتیون و تنظیم گلوتامات مغز می‌تواند سلامت مغز را تقویت کند. گلوتامات انتقال دهنده‌های عصبی مغز در بسیاری از اعمال مربوط به مغز مثل یادگیری، رفتار و حافظه نقش دارد در عین حال که گلوتاتیون به کاهش صدمه اکسیداتیو به سلولهای مغز مربوط به سن را کاهش می‌دهد. از آنجایی که NAC به تنظیم گلوتامات و ذخیره گلوتاتیون کمک می‌کند و این ممکن است برای مغز و بیماریهای حافظه مفید باشد. بیماری اختلال عصبی آلزایمر یادگیری شخص و ظرفیت حافظه را کاهش می‌دهد. تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که NAC ممکن است از دست رفتن قابلیت تشخیص در افراد مبتلا به آلزایمر را کاهش دهد. بیماری مغزی دیگر، بیماری پارکینسون است که بوسیله زوال سلولهایی که انتقال دهنده عصبی دوپامین را می‌سازند، مشخص می‌شود. هم صدمه اکسیداتیو به سولها و هم کاهش در قابلیت آنتی اکسیدانی به این بیماری مربوط است. استیل سیستئین ظاهرا هم به بهبود عملکرد دوپامین و هم علائم بیماری همچون رعشه را بهبود می‌دهد. اگر چه NAC ممکن  است سلامت مغز را بهبود بخشد اما برای بدست آوردن نتایجی دقیق باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

1  |  مجله قرمز  |  بازدید: 2153



نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:


دکتر مجید نداف‌ کرمانی

دکتر مجید نداف‌ کرمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک

021-22134997

دکتر علی ابراهیمی

دکتر علی ابراهیمی

متخصص گوش و حلق و بینی

021-88622443

دکتر زهرا آزادی

دکتر زهرا آزادی

جراحی پلاستیک و زیبایی

021-22764249

دکتر کامران جلالی

دکتر کامران جلالی

فوق دکترای هومیوپاتی

021-22800703

دکتر رضا افتخار آشتیانی

دکتر رضا افتخار آشتیانی

متخصص پروتز و زیبایی

021-88065656

دکتر حسین احمدی

دکتر حسین احمدی

متخصص پوست مو و زیبایی

021-22229478

دکتر نسرین ابراهیمی

دکتر نسرین ابراهیمی

پوست و مو و زيبايى

021-77866186

دکتر کامران محمدی جنیدی

دکتر کامران محمدی جنیدی

پوست و مو و زيبايى

021-36032216

دکتر علی بخشنده فر

دکتر علی بخشنده فر

متخصص جراحی دهان و فک

021-77729100

دکتر محمدرضا آخوندی نسب

دکتر محمدرضا آخوندی نسب

فوق تخصص جراحی پلاستیک

021-22657984

کلینیک میرداماد

کلینیک میرداماد


کلینیک گوش و حلق و بینی

پلی کلینیک شبانه روزی ساج

پلی کلینیک شبانه روزی ساج


گوش و حلق و بینی

مرکز فوق تخصصی گلبرگ

مرکز فوق تخصصی گلبرگ


پوست، مو و لیزر

کلینیک تخصصی آپاما

کلینیک تخصصی آپاما


پوست و مو و زيبايى

شبکه های اجتماعی کلینیک:


تلگرام کلینیک دکتر مروستی
آپارات کلینیک دکتر مروستی
اینستاگرام کلینیک دکتر مروستی

رسالت ما

کلینیک فوق تخصصی گوش و حلق و بینی دکتر مروستی به پاس نکوداشت پدر بزرگم دکتر غلامحسین علیم مروستی استاد جراحی گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و بنیان گذار جراحی های نوین در این رشته و برای استمرار راه آن استاد بزرگوار و پدر عزیزم دکتر رضا علیم مروستی برای خدمت رسانی هر چه بهتر به هم میهنان شریفم پایه گذاری و در حال احداث می باشد.
این مرکز با امکانات جراحی های محدود در امر گوش و حلق و بینی و ‌همچنین سایر جراحی های محدود پلاستیک و انواع جراحی های محدود عمومی به همراه کلینیک پوست و مو، زیبایی در خدمت مراجعین محترم خواهد بود و با تکیه بر سابقه کهن در امر درمان همراه شما هموطنان گرامی در مسیر سلامتی خواهد بود. دکتر غلامحسین علیم مروستی
۹۶/۰۴/۰۵           

تلفن:
021-26230000
ایمیل:
info@marvasticlinic.com
آدرس:
مقدس اردبیلی، خیابان الف، چنگیزی، پ2
لیست بیمه ها:
به زودی منتشر می شود



روابط عمومی:
0910-2167366
روابط عمومی:
0910-2167366
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948

  © Copyright 2022 - All rights reserved by marvasticlinic.com - Developed: LoginBrands.com  Valid XHTML 1.0 Transitional