کلینیک دکتر مروستی
نسخه فارسی کلینیک مروستی نسخه انگلیسی کلینیک مروستی نسخه عربی کلینیک مروستی
    
کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی کلینیک گوش و حلق و بینی
×
کلینیک دکتر مروستی


داروی پیوگلیتازون:


داروی پیوگلیتازون یکی از داروهایی است که به همراه ورزش و رژیم غذایی برای بهبود بیماری قند خون (دیابت نوع ۲) در افراد بزرگسال مبتلای به این بیماری استفاده می‌شود. البته جدای از دیابت نوع دوم، این دارو کاربردی برای درمان دیابت نوع اول ندارد. همچنین از داروی پیوگلیتازون ممکن است برای اهدافی غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکر شده، استفاده شود. در این مقاله سعی خواهیم کرد که به معرفی این دارو و چگونگی کارکرد و نکات کلیدی در حین مصرف این دارو بپردازیم. 
استفاده از این دارو می‌تواند باعث بروز و یا بدتر شدن بیماری نارسایی احتقانی قلب شده و از این رو در صورت نارسایی شدید و کنترل نشده قلبی نباید از این دارو استفاده کرد. اگر فرد با علائمی نظیر تنگی نفس (به خصوص در هنگام خوابیدن)، خستگی غیرمعمول، تورم یا افزایش سریع وزن روبرو شود، باید استفاده از این دارو را متوقف کرده و بلافاصله در این زمینه به پزشک خود مراجعه کند.  
نکاتی که باید  قبل از استفاده از این دارو بدانید
در صورت بروز حساسیت در فرد مصرف کننده  و یا موارد زیر، وی نباید از این دارو استفاده کند:
نارسایی شدید یا کنترل نشده قلبی؛
بروز حالت فعال سرطان مثانه در فرد. یا
کتواسیدوز دیابتی (برای معالجه با پزشک خود تماس بگیرید).
با توجه به اینکه ممکن است استفاده از این دارو ممکن است خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد لذا نیاز است که در زمینه احتمال بروز خطرات خاص ناشی از استفاده از این دارو، فرد با پزشک معالج خود مشورت کند.
 اگر شما این موارد زیر  را دارید از یک پزشک یا  دکتر داروساز بپرسید که آیا مصرف این دارو بی خطر است:
نارسایی احتقانی قلب یا ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی؛
حمله قلبی یا سکته مغزی.
مشکلات چشم ناشی از ابتلای به بیماری دیابت؛
سرطان مثانه؛ یا
بیماری‌های کبدی.
اگر چه استفاده از این دارو می‌تواند ریسک ابتلای به مشکلات جدی قلبی را افزایش دهد، ولی از سوی دیگر شدت گرفتن دیابت همچنین می‌تواند به قلب و سایر ارگان‌های شما آسیب برساند. از این رو فرد باید در مورد خطرات و فواید این دارو با پزشک خود مشورت کنید.در دوران بارداری فرد باید به دستورالعمل‌های پزشک خود در این زمینه توجه و عمل کند. با توجه به اینکه کنترل میزان قند در این دوران مهم بوده و ممکن است بالا بودن مقدار آن به مادر و جنین آسیب برساند، با توجه به تغییر نیاز به این دارو، باید فرد این دارو را مصرف کند. یکی از عوارض جانبی این دارو احتمال افزایش تخمک گذاری و افزایش ریسک بارداری ناخواسته است لذا فرد باید در این زمینه باید با پزشک خود مشورت کنید. یکی دیگر از عوارض استفاده از این دارو بالا رفتن ریسک پوکی و شکنندگی استخوان در فرد مصرف کننده شود. پس در این زمینه باید با پزشک معالج مشورت‌های لازم در مورد سود و زیان استفاده از این دارو مشورت شود. برای شیردهی در هنگام استفاده از این دارو باید با پزشک معالج مشورت شود. همچنین این دارو برای مصرف توسط افراد زیر ۱۸ سال تأیید نشده و مصرف آن توصیه نمی‌شود.  
روش مصرف داروی پیوگلیتازون:
داروی پیوگلیتازون را دقیقاً همان‌طور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید.  راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و بر اساس آن عمل کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز داروی شما  را برای اطمینان از حصول بهترین نتایج،  تغییر دهد. این دارو را در دوزهای بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید. داروی پیوگلیتازون معمولاً یک بار در روز، همراه با غذا یا بدون غذا مصرف می‌شود.
یکی از عوارضی که ممکن است در افراد مبتلا به دیابت رخ دهد، افت قند خون (هیپوگلیسمی) است که علائمی همچون سردرد، گرسنگی، تعریق، تحریک پذیری، سرگیجه، حالت تهوع و ترمور است. برای درمانبهتر این بیماری، فرد بیمار باید همیشه یک منبع خوب قند مانند آب میوه، آب نبات، کراکر، کشمش یا یک نوشیدنی غیر رژیمی (چون نوشیدنی‌های رژیمی فاقد قند و انرژی هستند) با خود به همراه داشته باشد. چه داروهادر صورت ابتلا به هیپوگلیسمی شدید و در نتیجه عدم خوردن یا نوشیدن، یکی از راه‌های درمان توسط تیم پزشکی استفاده از کیت تزریق اضطراری گلوکاگون است. در این زمینه باید اطمینان حاصل شود که خانواده و دوستان نزدیک فرد در صورت بروز شرایط اورژانس بتوانند تحلیل محلول فوق به بیمار را انجام دهند.
از آنجایی که عواملی نظیر استرس، بیماری، جراحی، ورزش، مصرف الکل و یا نوشیدنی‌های الکلی یا حذف خود سرانه وعده‌های غذایی می‌تواند سطوح قند خون فرد بیمار را تحت تأثیر انجام دهد پس قبل از تغییر دوز مصرفی این یا برنامه دارویی با پزشک خود در این زمینه مشورت کند. این دارو، تنها بخشی از درمان است و ممکن است همراه با رژیم غذایی، انجام تمرینات ورزشی، کنترل وزن، آزمایش های منظم قند خون بدن، و مراقبت های پزشکی ویژه ای باشد. داروی پیوگلیتازون   باید در دمای اتاق و به‌ دور از گرما ، رطوبت و نور خورشید نگهداری شود. اطمینان حاصل کنید که قوطی دارو در زمانی که دارو مصرف نمیشود ، باز نباشد. 
چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟
به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است و یا بیش از چهار ساعت از زمان مصرف این دارو گذشته است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.
اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟
با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید.  فرد در این حالت ممکن است علائم افت قند خون مانند ضعف شدید، تاری دید، تعریق، بروز مشکل حاد در تکلم، ترمور ، درد معده، گیجی و تشنج (صرع) داشته باشد.
در هنگام مصرف این دارو  باید از چه مواردی اجتناب کنید؟
لازم است که فرد از نوشیدن الکل و نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کند. این امر باعث کاهش قند خون شده و در روند درمانی این بیماری مشکلات مضاعفی را ایجاد کند.
عوارض جانبی داروی پیوگلیتازون
اگر شما نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، را مشاهده کنید با اورژانس پزشکی تماس بگیرید. در صورت بروز علائم آسیب و بروز علائم آسیب کبدی فرد باید مصرف این دارو را قطع کرده و فوراً به پزشک خود مراجعه کند. این علائم مانند حالت تهوع، درد در ناحیه بالایی معده ، خارش، کاهش اشتها، ادرار تیره رنگ، مدفوع به رنگ خاک رس یا یرقان (زرد شدن پوست یا چشم) هستند.   اگر عوارض جانبی زیر را مشاهده کردید فورا به پزشک خود در این زمینه اطلاع دهید:
تنگی نفس (به خصوص هنگام خوابیدن)، خستگی غیرمعمول، تورم، افزایش سریع وزن؛
ادرار صورتی یا قرمز رنگ، وجود درد یا سختی یا دشواری در دفع ادرار، بروز نیاز به دفع ادرار کردن یا دبتر شدن این حالت؛
تغییر در دید فرد. یا
درد غیرمعمول ناگهانی در دست، بازو یا پا.
بعضی از افرادی که این دارو را مصرف کرده‌اند، مبتلا به سرطان مثانه بوده‌اند. حال مشخص نیست استفاده از این دارو باعث بروز سرطان مثانه شده است و یا افراد قبل از مصرف این دارو مبتلا به این بیماری بوداند. عوارض جانبی شایع این دارو شامل موارد زیر است:
سردرد؛
بروز درد در ماهیچه‌های بدن؛ یا
بروز علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی ، درد در ناحیه سینوس ، عطسه، گلو درد.
این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد  دیگری  ممکن است رخ  دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت  مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید. 

0  |  مجله قرمز  |  بازدید: 772



نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:

نظر کاربران نظر شما:


دکتر منوچهر قدیمی

دکتر منوچهر قدیمی

تزریق ژل و بوتاکس

021-88613200

دکتر محمدرضا آخوندی نسب

دکتر محمدرضا آخوندی نسب

فوق تخصص جراحی پلاستیک

021-22657984

دکتر زهرا آزادی

دکتر زهرا آزادی

جراحی پلاستیک و زیبایی

021-22764249

دکتر امید ثابت مهر

دکتر امید ثابت مهر

جراحی پلاستیک و زیبایی

021-22927266

دکتر کامران جلالی

دکتر کامران جلالی

فوق دکترای هومیوپاتی

021-22800703

دکتر رضا افتخار آشتیانی

دکتر رضا افتخار آشتیانی

متخصص پروتز و زیبایی

021-88065656

دکتر سروش پیام یار

دکتر سروش پیام یار

متخصص گوش و حلق و بینی

021-22580759

دکتر علی ابراهیمی

دکتر علی ابراهیمی

متخصص گوش و حلق و بینی

021-88622443

دکتر نسرین ابراهیمی

دکتر نسرین ابراهیمی

پوست و مو و زيبايى

021-77866186

دکتر رضا نادری

دکتر رضا نادری

جراح دندانپزشک

021-44041266

کلینیک میرداماد

کلینیک میرداماد


کلینیک گوش و حلق و بینی

کلینیک تخصصی آپاما

کلینیک تخصصی آپاما


پوست و مو و زيبايى

پلی کلینیک شبانه روزی ساج

پلی کلینیک شبانه روزی ساج


گوش و حلق و بینی

مرکز فوق تخصصی گلبرگ

مرکز فوق تخصصی گلبرگ


پوست، مو و لیزر

شبکه های اجتماعی کلینیک:


تلگرام کلینیک دکتر مروستی
آپارات کلینیک دکتر مروستی
اینستاگرام کلینیک دکتر مروستی

رسالت ما

کلینیک فوق تخصصی گوش و حلق و بینی دکتر مروستی به پاس نکوداشت پدر بزرگم دکتر غلامحسین علیم مروستی استاد جراحی گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و بنیان گذار جراحی های نوین در این رشته و برای استمرار راه آن استاد بزرگوار و پدر عزیزم دکتر رضا علیم مروستی برای خدمت رسانی هر چه بهتر به هم میهنان شریفم پایه گذاری و در حال احداث می باشد.
این مرکز با امکانات جراحی های محدود در امر گوش و حلق و بینی و ‌همچنین سایر جراحی های محدود پلاستیک و انواع جراحی های محدود عمومی به همراه کلینیک پوست و مو، زیبایی در خدمت مراجعین محترم خواهد بود و با تکیه بر سابقه کهن در امر درمان همراه شما هموطنان گرامی در مسیر سلامتی خواهد بود. دکتر غلامحسین علیم مروستی
۹۶/۰۴/۰۵           

تلفن:
021-26230000
ایمیل:
info@marvasticlinic.com
آدرس:
مقدس اردبیلی، خیابان الف، چنگیزی، پ2
لیست بیمه ها:
به زودی منتشر می شود



روابط عمومی:
0910-2167366
روابط عمومی:
0910-2167366
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948
تعیین وقت قبلی:
0910-3345948

  © Copyright 2022 - All rights reserved by marvasticlinic.com - Developed: LoginBrands.com  Valid XHTML 1.0 Transitional